Jukić: Halal proizvodnja nije samo vjerska kategorija, već kategorija više razine kvalitete
Mlinar je najveća pekarska grupa, dakle ne samo kompanija, u cijeloj Adria regiji, a grupa uključuje Mlinar Hrvatsku, Mlinar Sloveniju, Mlinar Srbiju i Mlinar BiH, a izvoz, u kojem 50 posto čine halal proizvodi, spada pod Mlinar Hrvatsku. U cijeloj grupi imamo više od 330 vlastitih poslovnica i gotovo 2600 zaposlenih, istaknula je u razgovoru za Poslovni FM Ivana Jukić, direktorica izvoza tvrtke Mlinar.
– Halal nije dovoljno prepoznat u hrvatskoj poslovnoj zajednici jer ljudi još uvijek imaju neke predrasude i zapravo smo malo nazadni jer se to poistovjećuje isključivo s vjerom. Nemamo dovoljno znanja ni educiranosti koliki je to potencijal, tako da ni turistički sektor nije dovoljno upoznat. Poručila bih poduzetnicima da se trebaju više educirati, angažirati i da halal nije vezan isključivo za vjeru islamske vjeroispovijesti, nego kategorija i potvrda više razine kvalitete proizvoda. Sigurna sam da vrijeme halal proizvoda tek dolazi, istaknula je Jukić u razgovoru s Borisom Živkovićem, urednikom jedinstvnog podcasta u Europi, Halal Business Info.
Na urednikov upit dodatno je pojasnila kako Mlinar, naravno, ima i sve potrebne certifikate, pa je halal bio logičan slijed za daljnje širenje na nova tržišta, odgovara Jukić.
– Da bi dobili halal certifikat u poslovanju smo morali mijenjati skoro sve. Naime, bitno je da svaka komponenta i svaki sastojak apsolutno bude halal, od sastojaka, do same proizvodnje, do pakiranja pa do toga kako ćemo dovesti do kraja taj proizvod. To je bio jedan dugi i kompleksan proces, obuhvaćao je i dobavljače, a treba istaknuti da je Mlinar bio jedan od prvih u Hrvatskoj koji je krenuo u certificiranje, napominje Jukić.
Za određena tržišta na koja smo se odlučili izvoziti halal certifikat je bio preduvjet da uopće možemo tamo ući na tržište, ističe dodajući da trenutno Mlinar ima više od 60 proizvoda u izvozu koji su halal, a aktivno se vrti brojka od 40-60. Na razini grupacije je više od 100 proizvoda samo što se ne naručuju svi kontinuirano. Burek je jedan takav proizvod za izvoz i ujedno naš najatraktivniji halal proizvod, kaže Jukić.
Uoči HALAL BUSINESS FORUMA, u partnerstvu s Centrom za certificiranje halal kvalitete, Poslovni FM donosi inspirativne priče i razgovore s hrvatskim poduzetnicima kojima je halal donio i nove poslovne mogućnosti. Cjelovit podcast poslušajte odmah ili preuzmite za kasnije slušanje.
POSLOVNI-FM-HALAL-BUSINESS-INFO-Ivana-JukicPreuzmi
– Svijest o halalu i mogućnostima koje taj certifikat donosi u Hrvatskoj nije još uvijek prepoznata kao u inozemstvu. Nama je izvoz preko 50 posto u halalu i zapravo nam je taj certifikat u izvozu omogućio da između ostalih pristupimo zahtjevnih tržištima Pakistana, UAE, Saudijske Arabije, a sve više i na tržišta EU. Od cjelokupnog izvoza 40-50 posto je Europa i europske zemlje. Najveća tržišta halala su nam Švedska, Švicarska, Austrija i Njemačka, naglašava Jukić dodajući još jedno novo izvozno tržište i širenje na Južnu Koreju, no oni ne traže halal proizvode.
Glede implementacije halal certifikata, Jukić drži kako nema pravila u smislu veličine tvrtke već ima veze s tržištem na koje se želi plasirati halal proizvod te o samoj strategiji izvoza. U svakom slučaju, ako se želi izvoziti dobro je posjedovati halal certifikat jer će retaileri i dobavljači prije uzeti upravo halal proizvod za svoje tržište, smatra Jukić.
Upitana o poduzetničkoj klimi u Hrvatskoj, Jukić odgovara kako je poduzetnička klima teška i izazovna. Prošla poslovna godina je bila teška što se tiče sirovina, nabave, cijena koje su rasle i teško je i proizvođaču i poduzetniku opstati u takvim uvjetima. Mi u startu smo s proizvodnjom skuplji od Grčke ili Turske, a tu su i enormne cijene energije za poduzetnike. Teško je danas raditi, a još teže izvoziti. No valja istaknuti da unatoč iskušenjima imamo jako kvalitetne proizvode koji mogu pronaći svoj put na strana tržišta i tu bi trebalo više potpora, projekata, sajmova kojima bi se sve trebalo uzdići na veću razinu, predlaže Jukić.
Na kraju razgovora Jukić iznosi i zanimljivu priču o promjeni koncepta pekarnica u inozemstvu, jer hrvatski model nije moguće preslikati.
Uoči HALAL BUSINESS FORUMA, u partnerstvu s Centrom za certificiranje halal kvalitete, Poslovni FM donosi inspirativne priče i razgovore s hrvatskim poduzetnicima kojima je halal donio i nove poslovne mogućnosti. Cjelovit podcast poslušajte odmah ili preuzmite za kasnije slušanje.
Preuzeto sa portala PoslovniFM : https://www.poslovnifm.com/podcast-emisija/mjesecne-emisije/halal-business-info/jukic/
- Log in to post comments